środa, 18 listopada 2015

Tor wyścigowy Biała Podlaska

Tor wyścigowy Biała Podlaska

Trochę informacji o torze Biała Podlaska, niektórzy nie wiedzą gdzie się znajduje i jaką ma historię, bo przecież kiedyś był lotniskiem.

Dzisiaj tor znajduje się na byłym lotnisku wojskowym w Białej Podlaskiej. Na tym torze przez wiele lat odbyło się wiele imprez motoryzacyjnych.

 

 

Informacje:


Długość toru Biała Podlaska: 2000m - 3300m w zależności od konfiguracji
Nawierzchnia: beton, asfalt, szuter
Szerokość: 12m - 16m
Przeznaczenie: rajdy, szkolenia samochodowe
Położenie: Łomaska 96a
Kontakt: 501 11 88 22, motosekcjalublin@gmail.com

Tor Biała Podlaska oferuje dwa tory:

1. Tor wyścigowy: długość 3300 m do 3500 m - tylko asfalt
2. Tor treningowo-szkoleniowy: długość 2000 do 2200 m w zależności od konfiguracji ,szerokość nitki ok 12 - 16 metrów.









Historia toru - historia lotniska biała podlaska


Za początek funkcjonowania lotniska przyjmuje się wrzesień 1924, kiedy to na terenie browarów w Białej Podlaskiej powstała Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS). W okresie 16 lat funkcjonowania PWS-u, wyprodukowano łącznie 1506 samolotów 43 typów. Niestety wielkimi krokami zbliżał się wrzesień 1939 r. Niemcy przygotowując się do agresji na Polskę, przeprowadziły już dużo wcześniej rozpoznanie całego terytorium II RP. Jedną z najprzedniejszych ofiar działań wojennych było właśnie lotnisko w Białej Podlaskiej, które w ciągu kilku nalotów nieprzyjaciela zostało zrównane z ziemią. Co ciekawe, spośród 3500 samolotów wyprodukowanych przed wojną w polskich wytwórniach, co trzeci pochodził z Białej Podlaskiej. Wiosną 1940 r. Niemcy ogłosiły plan rozbudowy lotniska - w tym celu rozpoczęto budowę betonowego pasa startowego o długości 1000 m. W połowie lipca 1940 r. znacznie nasilił się ruch wycofujących się jednostek Wehrmachtu. Wraz z wkroczeniem wojsk sowieckich, lotnisko zostało przejęte i przystosowane do eksploatacji. Jednak wraz z przesuwającą się linią frontu, lotnicze wojska Sowietów opuściły Białą Podlaską, a lotnisko spełniało rolę lotniska zapasowego.

Okres powojenny lotniska

Lotnisko, po opuszczeniu wojsk radzieckich przejęło Wojsko Polskie. W bardzo krótkim czasie, do Białej Podlaskiej przebazowano dwie eskadry szkolne z Dęblina, które były wyposażone w samoloty typu Po-2. Na początku lat 50. eskadry otrzymały nowe licencyjne samoloty CSS-13. Przez kolejne lata, do bialskich eskadr przybywały kolejne grupy podchorążych, którzy rozpoczynali szkolenia praktyczne. Nowy dowódca garnizonu poprosił o przydzielenie do bialskich eskadr dwóch Junaków-2 w celu przeprowadzenia treningów w pilotażu doskonalającym. W połowie lat 50. do eskadr zaczęto wprowadzać nowe, ulepszone samoloty Junak-3. Kolejne lata upływały pod znakiem intensywnego szkolenia podchorążych, a także rozbudowy infrastruktury i przyniosły ciągłe zmiany sprzętu na nowszy. W okresie 7 lat na bialskim lotnisku przebazowały się 3 eskadry szkolne: 8. i 10. Eskadra Wyszkolenia Podstawowego oraz 7. Eskadra Samolotów Szkolnych.

59 Pułk Szkolno-Bojowy (1958-1964) pod dowództwem płk. pil. Edwarda Sochaja

Pierwszym i jedynym dowódcą 59 Pułku Szkolno-Bojowego Szkoły Lotniczej im. J. Krasickiego był płk. Edward Sochaj. Proces formowania 59 Pułku Szkolno-Bojowego rozpoczęto z końcem stycznia 1958. Każda z eskadr pułku miała mieć etatowo 20 bojowych samolotów MiG-15, 8 szkolno-bojowych UTIMiG-15 oraz 5 szkolno-treningowych TS-8 Bies. Ponieważ pułk był formowany od podstaw, część kadry dowódczej i instruktorskiej przybyła do Białej Podlaskiej. Sformowano także Batalion Lotniczo-Techniczny, który miał za zadanie obsługiwać pułk pod względem materiałowym jednak nieco później został on przekształcony w 5 Pułk Lotniczo-Techniczny, gdyż obsługiwał jeszcze dwie inne eskadry (5 ESS z Krzewicy i 4 ESP z Radzynia). Wiosną 1958 r. do pułku zaczęły napływać pierwsze samoloty odrzutowe.
Do końca 1958 r. pułk skompletował w 60% pierwszą eskadrę złożoną z przeszkolonej kadry, latającej na samolotach odrzutowych. W kwietniu 1959 r. bialskie lotnisko przyjęło 2 Eskadrę z 58 PSzB z Dęblina, ponieważ tamto lotnisko zostało poddane remontowi. Po otrzymaniu samolotów, piloci przystąpili do intensywnego szkolenia doskonalającego. Jednocześnie przystąpiono do tworzenia bazy szkoleniowej. Od wiosny 1959 r. podchorążowie rozpoczęli szkolenie praktyczne na samolotach odrzutowych. W dniu 3 czerwca 1959 r. doszło do pierwszej w pułku katastrofy, w której zginął podchorąży, lecący samolotem Lim-1 (nr fab. 1A-07055). Wraz z końcem jesieni zrealizowano główne zadanie jakimi było przeszkolenie na samolotach MiG-15 grupy podchorążych trzeciego rocznika. Ciekawym wydarzeniem było zorganizowanie na lotnisku filii Aeroklubu Orląt z Dęblina. Na początku działalności wszystko zapowiadało się znakomicie, jednak z upływem czasu zmniejszyło się zainteresowanie miejscowych władz tą pożyteczną inicjatywą. 

Wydarzenia wg dat.

1924 – założenie Lotniska w Białej Podlaskiej przy Podlaskiej Wytwórni Samolotów

1924 - 1939 – dynamiczny rozwój Lotniska poprzez rosnącą produkcję Podlaskiej Wytwórni Samolotów (wyprodukowano łącznie 1506 samolotów 43 typów)

1939 – zniszczenie Lotniska w wyniku działań Wojsk Niemieckich

1940 – Lotnisko w Białej Podlaskiej zostaje odbudowane przez Wojska Niemieckie

1941 – Armia ZSSR przejmuje kontrole nad Lotniskiem

1945 –po zakończeniu II Wojny Światowej, Wojsko Polskie przejmuje kontrolę na Lotniskiem

1977 – w wyniku konsolidacji baz wojskowych w Polsce, Lotnisko w Białej Podlaskiej staje się jednym z najnowocześniejszych Lotnisk w Polsce (budowa głównego pasa DS-1/3300mx60m)

2000 - 2003 - próby uruchomienia cywilnego Lotniska w Białej Podlaskiej przez prywatnych inwestorów 2002r. – zamknięcie bazy wojskowej na Lotnisku, przekazanie gruntów do agencji Mienia Wojskowego

2002 – 2010 –lotnisko zamknięte dla ruchu lotniczego

2009 – na mocy Ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 144, poz. 901), grunty Lotniska zostają przekazane Miastu Biała Podlaska w formie darowizny

2010 – firma Biala Airport Sp. z o.o. (dawna nazwa Cargo Hub Warszawa-Biała Sp. z o.o.) wygrywa przetarg, na mocy którego podpisuje umowę dzierżawy Lotniska na okres 35 lat

2011 – firma Biala Airport uruchamia lądowisko pod numerem ewidencyjnym 69 Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Skomentuj